Īsumā par SEO
Kas ir SEO?
SEO (Search Engine Optimization) jeb mājaslapas optimizācija meklētājservisiem ir pasākumu komplekss, kas tiek īstenots ar mērķi popularizēt uzņēmuma mājaslapu interneta vidē, paaugstināt tās atrodamību un apmeklējumu skaitu, kā arī palīdzēt ieņemt un ilgtermiņā noturēt TOP pozīcijas pasaules vadošajā interneta meklētājservisā Google un citos atpazīstamos meklētājos, piemēram, Yandex, Yahoo un Bing. Kā tas darbosies? Ievadot Google meklēšanas laukā noteiktus atslēgvārdus vai frāzes, kas atbilst uzņēmuma darbības specifikai, lietotājs spēs ātrāk tevi pamanīt, savukārt tu – ieinteresēt potenciālo klientu ar savu piedāvājumu. Turklāt tā ir arī lieliska iespēja būtiski uzlabot mājaslapas vizuālo izskatu un padarīt to lietotājiem draudzīgu. Mājaslapas optimizācija meklētājservisiem ir viens no spēcīgākajiem un rentablākajiem digitālā mārketinga rīkiem, kas ļauj efektīvi sasniegt un ilgtermiņā palielināt uzņēmuma mērķauditoriju, līdz ar to uzlabojot peļņas rādītājus.
Kā SEO palīdz tavam biznesam?
Pirmais iespaids par kādu uzņēmumu cilvēkam rodas vēl pirms viņš to ir apmeklējis – vienkārši ieraugot, kur tas atrodas. Pastāv stereotips – ja uzņēmums atrodas pašā pilsētas centrā, prestižā rajonā, tātad tas ir stabils un veiksmīgs, kas rada lielāku uzticamību. Šis stereotips strādā arī SEO optimizācijas jomā – mājaslapas, kas ir Google rezultātu augšdaļā, kā likums, šķiet uzticamākas, piesaistot plašākas auditorijas uzmanību. Padomā – vai tu izvēlētos tāda uzņēmuma pakalpojumus vai preces, kura mājaslapa meklētājā atrodas, piemēram, ceturtajā lapā un tālāk? Visticamāk, tev pat nepietiks pacietības tik ilgi meklēt. SEO optimizācija pozitīvi iedarbojas uz JEBKURA biznesa attīstību un pārdošanas apjomiem, un to savā labā var izmantot IKVIENS uzņēmums neatkarīgi no darbības sfēras. Iedomājies, tūkstošiem un pat miljoniem lietotāju varētu ik dienu pirkt tavu produkciju vai pakalpojumus internetā, bet tā vietā viņi atrod tavus konkurentus, kas jau ir parūpējušies par to, lai maksimāli bieži figurētu Google un citu meklētāju pirmajās pozīcijās... Vai tā jau nav pietiekami spēcīga motivācija optimizēt savu mājaslapu?
Kādi faktori nosaka SEO efektivitāti?
Galvenais mērķis, ko cenšas sasniegt meklētājservisi, ir padarīt informācijas meklēšanu interneta lietotājiem maksimāli ērtu, parādot meklēšanas rezultātu augšgalā tās mājaslapas, kas satur viskvalitatīvāko, vērtīgāko un interesantāko informāciju. Lai to panāktu, interneta meklētājserveru ranžēšanas algoritmi tiek pastāvīgi modificēti un papildināti, kas nozīmē to, ka arī SEO optimizācijas stratēģija ir regulāri jāpārskata un jāpilnveido. Piemēram, Google ranžē mājaslapas, balstoties uz vairāk nekā 200 dažādu faktoru izvērtējumu. No tiem kā būtiskākos var minēt mājaslapu veiktspēju un lietošanas ērtumu, domēna vecumu, satura atbilstību, oriģinalitāti un kvalitāti, tematikai atbilstošus atslēgvārdus un to īpatsvaru, kā arī ārējo saišu skaitu un kvalitāti.
1. Mājaslapas tehniskais stāvoklis
Google meklētājservisa roboti pievērš pastiprinātu uzmanību mājaslapu koda struktūrai un kvalitātei, kā arī web lapas veiktspējai. Ja tā darbosies lēni un, atverot sadaļas un saites, uzrādīs kļūdas, iegūt augstas pozīcijas Google un citos meklētājos, visticamāk, būs sarežģīti.
2. Unikāls un strukturizēts saturs
Nav pieļaujams copy-paste jeb plaģiātisms – tikai oriģināls un lietotājiem aktuāls un noderīgs saturs, kas satur nišas meklētākos atslēgvārdus un frāzes. Satura izstrādātājam ir jāprot intuitīvi uzminēt, kāda informācija visvairāk interesēs web lapas apmeklētājus, kā arī jāpadomā par to, lai tā būtu vienkārši uztverama (izmantojot virsrakstus, apakšvirsrakstus, uzskaitījumus, izcelto tekstu, attēlus un tamlīdzīgi).
3. Ērta lietotāju pieredze
Lai web lapa būtu konkurētspējīga, tā nedrīkst būt pārāk sarežģīta un haotiska, tāda, kurā grūti atrast nepieciešamo informāciju. Pretējā gadījumā lietotājs, to apmeklējot, var viegli apjukt un izlemt, ka vienkāršāk būs atrast citu – konkurenta mājaslapu – ar līdzīgu tematiku, bet ar krietni saprotamāku un vienkāršāku dizainu. Ļoti būtiski nodrošināt ērtu lietošanas pieredzi ne tikai datorā, bet arīdzan viedtālrunī un planšetdatorā, jo no mobilajām ierīcēm internetu mūsdienās pārlūko krietni biežāk nekā no datora.
5 galvenie faktori, kas ietekmē mājaslapas pozīcijas Google
4. Domēna vecums
Meklētāju roboti ranžē mājaslapas, arī skatoties uz to, cik ilgi pastāv domēns, uzskatot, ka vecākas mājaslapas satur uzticamāku un kvalitatīvāku informāciju, kā arī tiek pastāvīgi optimizētas. Savukārt paredzēt, kas notiks ar jaunizveidotu mājaslapu, roboti nevar. Pilnīgi iespējams, ka tā tiks nākotnē attīstīta un optimizēta atbilstoši SEO principiem. Bet varbūt arī nē. Meklētājservisi nevar atļauties atdot TOP pozīcijas jaunām mājaslapām – tas ir pārāk liels risks piegādāt interneta lietotājiem nekvalitatīvus informācijas resursus.
5. Ārējās saites, to daudzums, atbilstība un kvalitāte
Ja uz tavu web lapu būs atsauces no citiem uzticamiem interneta resursiem, un lietotāji to atzīs kā vērtīgu un aizraujošu, tas pozitīvi ietekmēs tavas mājaslapas pozīcijas meklētājservisos. Svarīgs nosacījums, kas jāievēro – saitēm jābūt izvietotām tādās interneta vietnēs, kuru tematika ir tuva tava uzņēmuma darbības jomai un mājaslapas saturam. Jāpiebilst, ka ārējās saites ir tikai mazs solis, lai paceltu mājaslapas pozīcijas, un negarantē, ka lapa uzreiz nokļūs meklēšanas rezultātu augšgalā.
Kas ietilpst SEO optimizācijā?
Mūsdienās mājaslapu daudzums internetā ir diezgan iespaidīgs, un tas liecina par to, ka vairums šodien izvēlas attīstīt biznesu internetā. Mēs katrs cīnāmies par savu „vietu zem saules”, tāpēc konkurence ir nežēlīga. Ikviens vēlas atrasties meklētāju pirmajā lapā, pretējā gadījumā potenciālais klients viņu gluži vienkārši neatradīs. Tev var būt kvalitatīvi izstrādāta mājaslapa ar pievilcīgu dizainu un unikālu saturu, taču ar to vien ir par maz, lai nokļūtu pirmajās pozīcijās. Un tamdēļ domāta SEO optimizācija. Tas ir komplicēts process, kas sastāv no daudziem posmiem, kuros iesaistās pieredzes bagāta tehnisko speciālistu un radošo profesionāļu komanda.
1. Rūpīga klienta vajadzību apzināšana
Ar klientu tiek veikta telefoniska intervija vai saruna klātienē, lai izprastu viņa vajadzības un iespējas un varētu sastādīt atbilstošu darba uzdevumu plānu.
2. Tehniskais un drošības audits
Pirms mājaslapas optimizācijas uzsākšanas ar dažādu profesionālo analītikas rīku palīdzību tiek veikta padziļināta mājaslapas izpēte, kuras laikā tiek meklētas tās vājas puses no tehniskā un saturiskā viedokļa, kas varētu traucēt mājaslapas pozīciju celšanai Google. Šajā posmā tiek apkopota mājaslapas apmeklējumu statistika no meklētājsistēmām un citiem interneta resursiem, izpētītas lietotāju darbības web lapā un tādi mājaslapas rādītāji kā, piemēram, domēna vecums, drošības sertifikāti, sadaļu skaits, lapu indeksācijas kvalitāte, mājaslapas un tās sadaļu ielādes ātrums. Tāpat tiek pārbaudīts, vai korekti strādā visas sadaļas un iekšējās saites, novērtēta satura unikalitāte un kvalitāte, semantiskais kodols, web lapas lietošanas ērtums un daudzi citi faktori.
3. Optimizēšanas darbu plāns
Izanalizējot un apkopojot visu nepieciešamo informāciju, tiek piemeklētas efektīvākās problēmu novēršanas metodes un sastādīts tehniskais uzdevums web lapas programmētājiem kļūdu novēršanai un satura izstrādātājiem SEO principiem atbilstoša satura izveidei vai jau esošā satura pielāgošanai.
4. Tirgus un konkurentu analīze
Lai izveidotu maksimāli efektīvu mājaslapas SEO optimizācijas stratēģiju, ir svarīgi izprast „spēles noteikumus” konkrētā uzņēmuma darbības nozarē, kā arī izpētīt galveno konkurentu mājaslapu virzīšanas taktiku un meklētākos nišas atslēgvārdus un frāzes. Šis ir viens no svarīgākajiem SEO optimizācijas posmiem, jo no tā, cik kvalitatīvi un profesionāli tiks īstenots mājaslapas audits un veikts novērtējums, vislielākajā mērā atkarīga SEO optimizācijas rezultativitāte.
5. Mājaslapas iekšējā optimizācija
Būtībā šo posmu var dēvēt par sava veida kļūdu un nepilnību labojumu, jo mājaslapā tiek novērstas visas vājās puses, tā tiek optimizēta atbilstoši meklētājsistēmu prasībām jeb SEO vadlīnijām – gan tehniski, gan saturiski –, lai būtu iespējams panākt tās nokļūšanu un noturēšanu ilgtermiņā meklēšanas rezultātu TOP pozīcijās. Likvidējot tehniskās kļūdas un optimizējot saturu, mājaslapa kļūs arī lietotājiem uzticamāka, ērtāka un saistošāka, kā rezultātā ievērojami pieaugs web lapas apmeklētāju skaits un pagarināsies viņu uzturēšanās laiks vietnē, kā arī palielināsies iespējamība, ka potenciālais klients vai sadarbības partneris izvēlēsies tieši tavu produktu vai pakalpojumu.
6. Ārējā optimizācija
Ar to jāsaprot oriģināla satura izstrāde un izvietošana sociālajos tīklos un citās uzticamās interneta vietnēs, iekļaujot kvalitatīvi izveidotus backlinkus jeb ārējās saites uz atbilstošām web lapas sadaļām ar mērķi vēl vairāk uzlabot mājaslapas pozīcijas meklēšanas rezultātos pēc noteiktiem atslēgvārdiem vai frāzēm, kā arī popularizēt mājaslapu un veicināt uzņēmuma atpazīstamību un prestižu online vidē.
7. Uzturēšanas serviss
Ar iepriekš minētajām darbībām web lapas optimizācija nebeidzas. SEO ir nepārtraukts process, jo meklētājsistēmu prasības pastāvīgi mainās un klāt pievienojas arvien jaunas. Pēc mājaslapas pielāgošanas SEO principiem seko regulāra web lapas pozīciju kontrole Google, rezultātu izvērtēšana, no kā atkarīga turpmākā SEO stratēģija. SEO speciālisti pastāvīgi velta uzmanību aktualitātēm Google ranžēšanas algoritmos un veic atbilstošas optimizācijas darbības, piemēram, nomainot atslēgvārdus un frāzes un uzlabojot web lapas saturu. Par sasniegtajiem rezultātiem atkarībā no izvēlētā SEO optimizācijas plāna klientiem tiek regulāri sūtītas atskaites.